Sezóna 2024

Season 2024

22. 2. 2024, Po prázdninách kompletujeme

Účelem minulých týdnů bylo vytvořit digitálního dvojníka našeho robota, tedy CAD. Rozdělili jsme se a individuálně dokončovali digitální verzi robota, která se díky naší technice v dílně a šikovným ručičkám po prázdninách promění ve fyzickou verzi. V této době máme již finalizované plány a vize pro našeho robota. Je na čase, abychom naše vize proměnili v design a poté realitu.

A teď už praxe. Digitálních klonů už bylo dost, teď přichází ohlušující randál vrtaček, brusek, pil, kladiv a dalších hračiček naší robodílny. Podvozek už jsme měli předem postavený, aktuálním úkolem je sestavit finální verzi našeho aparátu na samotné "nasávání" a střelbu donutů. 

27. 1. 2024, Třetí týden - Zárodek robota

Konečně dorazily herní prvky z Ameriky. Teď můžeme definitivně otestovat, jestli naše prvky robota fungují, nebo ne. Zjistili jsme, že donuty jsou dost měkké, což znamená, že si můžeme dovolit je vždycky přimáčknout a ušetřit trochu místa.

Dokončili jsme frame robota. Tak nazýváme rámy podvozku, na které se potom nasazují motory, kola a všechny další prvky. Je menší, než bylo zvykem v minulých letech, od čehož si slibujeme, že nebudeme na soutěži jako hrom do police při potřebě obratných manévrů kolem soupeře a vtěsnávání se na stejný řetěz na konci hry.

20. 1. 2024, Druhý týden - Kreslíme

Dosáhli jsme shody o většině částí robota a máme první elektronické výkresy našeho robota. Laikovi to moc neřekne, ale pro nás se jedná o důležitý krok, protože podle těchto výkresů nakonec sestavíme finálního robota. Probíhá stavba takzvaných Swerve modulů, což jsou nápravy našich kol. Tyto Swerve moduly se dokáží pohybovat v libovolném směru a klidně i každý jinam, což nám zajistí kompletní volnost pohybu na hřišti. Tento typ modulů využívají i ty nejlepší týmy v soutěži a znamená to, že se můžeme pohybovat napříč polem s lehkostí a mrštností. Ve hře, kde každá vteřinka může být rozdílem mezi výhrou a prohrou, je tohle úžasná výhoda oproti ostatním týmům s podobným počtem hráčů a podobným rozpočtem. 

V sobotu se na škole odehrával Den otevřených dveří. Rodiče budoucích PORGánů přišli na školu a procházeli si všechny místnosti včetně Robotiky. Pověděli jsme jim všechno, co by je mohlo o nás zajímat a rozdali spousty vizitek. Bylo to trochu chaotické, protože jsme celou dobu pracovali na stavbě robota, takže procházející rodiče způsobovali trochu zmatek, na druhou stranu ale dostali komplexní a pravdivý náhled to našich každodenních aktivit. Opravovali jsme 3D tiskárnu, která začala zlobit a přeskakovat a další jsme vystavili ve vedlejší místnosti, aby si je mohli zblízka prohlížet všichni procházející rodiče a budoucí PORGáni. 

IMG_3050.MOV

14. 1. 2024, První týden - První pokrok

Ze zkušeností z minulých let moc dobře víme, jak obtížné pro nás je stihnout stavbu robota tak, abychom si ho řádně zvládli vyzkoušet ještě před odletem do USA. Proto jsme neváhali ani minutu a začali s konstrukcí repliky soutěžního pole. Mezitím finalizujeme domluvy o tom, které koncepty využijeme a které se naopak nehodí. 

Základ každého našeho robota je podvozek. Ten se skládá ze základní desky, na kterou vše poskládáme, nárazníků na každé straně a pohonu celého robota. Podvozek musí být vyřešený jako první, protože určuje, kolik místa máme na jednotlivé součástky i jaké vlastnosti náš robot může mít. Třeba letos menší robot znamená, že se jich vejde víc na jeden řetěz při závěrečném zavěšování, za což jsou důležité bonusové body. Zase to ale znamená, že bychom měli méně místa na takzvaný intake, neboli systém sbírání těch malých obručí (nebo velkých donutů), se kterými hrajeme. Tyto donuty mají v průměru 36 centimetrů, takže jakýkoliv systém na jejich sebrání včetně motorů, pásů, ozubených kol apod. zabere celkem dost místa. Při designu podvozku tak už musíme alespoň zhruba tušit, jak náš robot bude fungovat.

Sezóna znamená i práci o víkendu, a tak jsou na PORGu slyšet vrtačky i když se zrovna neučí. Už máme postavené prvky herního hřiště, do kterých naše donuty budeme házet. Jedná se o box, do kterého se donut vkládá a jakási digestoř, do které se budeme snažit donut vystřelit. My se plánujeme soustředit na ten box, ale v některých případech, např. při hraní se slabšími týmy, se nám určitě bude hodit umět obě možnosti. Zatím ale nemáme robota, který by s těmito prvky mohl trénovat. Sestavení co nejvíce prvků potenciálního robota. Jako první stavíme koncepty sběrače donutů a vystřelovače. Tyto první, zkušební systémy stavíme ze dřeva, os a jednotlivých kol a nejsou dělané tak, aby se poté daly implementovat do robota. Testujeme na nich, jestli vůbec fungují jako koncept a jsou schopny sbírat/střílet donuty.

Po pár lehce uspěchaných pokusech jsme zaznamenali i první řádné úspěchy. Náš pokus o vystřelovač, neboli shooter, skóroval první. S pomocí improvizovaného pohonu jsme schopni pod úhlem vystřelit donut tak, aby správně doletěl do digestoře. Intake, tedy sběrač, už má také svou první použitou verzi. První pořádný zátěžový test tyto komponenty čeká ale až ve čtvrtek až nám přijdou oficiální donuty z Ameriky. 

20240114_134028.mp4
20240114_141533.mp4

7. 1. 2024, Nový rok - Nová sezóna

Po bouřlivých oslavách nového roku se vracíme do dílny a to rovnou zostra. Začíná sezóna FRC 2024 a s mí první noc v dílně beze spánku. Všichni jsme se sešli v našich prostorech a společně sledovali úvodní stream sezóny. Ten byl letos kratší než obvykle a začali jsme tak s plány rychleji než obvykle. Rozdělili jsme se a zpracovávali různé části pravidel, aby byly pochopitelné vysloužilými veterány i nováčky týmu. 

Ihned poté jsme se posunuli k nadhazování prvních nápadů a strategií. Ze začátku přišel každý se svým úhlem pohledu a náhledem na věc a postupně jsme začali kombinovat dobré nápady do prvních náčrtků toho, jak by vlastně náš nový robot mohl vypadat.

V letošním roce jsme dostali následující zadání: Náš robot musí umět nasbírat kroužky připomínající malé obruče a buď je vsunout nebo vyhodit do různých připravených boxů a šachet. Nejprve to musí robot zvládnout sám, po chvíli mu mohou pomáhat řidiči, kteří robota ovládají. Na konci vytyčeného časového limitu se robot musí umět zachytit za visící řetězy a udržet se nahoře, ideálně ve formaci, která mu přinese nejvíce bodů. Týmy jsou bodovány za zavěšení, počet umístěných obručí a samozřejmě bodové vítězství nad soupeřovým týmem. Nakonec se sečtou body z jednotlivých disciplín a zjistí se, které týmy si vedly nejlépe. Ty pak postupují do vyřazovací fáze a některé i do celosvětového finále o pár týdnů později v americkém Houstonu. Naším cílem je dostat se do vyřazovacích fází, což se aktuálnímu složení týmu ještě nepovedlo a ideálně zužitkovat i naše zásluhy světu robotiky a získat postup právě do světového finále. 

Tam se dá probojovat na hřišti, což bychom si samozřejmě přáli nejvíc, ale v záloze máme i jinou cestu. Tým s největším přínosem robotice obecně získá i unikátní příležitost vyhrát speciální ocenění a s ním i postup do finále nehledě na výsledek na herním poli. V letošním roce věříme, že máme šanci na obou frontách, jelikož jsme nedávno pomáhali čerstvě založenému druhému českému FRC týmu v severočeském Ústí nad Labem a historicky prvnímu týmu v Litvě. Mimo to se náš tým celoročně stará i o akce pro mladší děti a prezentujeme se s robotem na výstavách po celé republice. Taková reprezentace společně s unikátností naší situace (jsme první a donedávna jediný český tým a musíme si účast často "vybojovat") by nám mohla k tomuto ocenění dopomoci.

Využili jsme novou interaktivní tabuli, které do učeben septimy a oktávy PORG nedávno nainstaloval, a začali jsme vytvářet první nákresy. Poté naše myšlenky expandovaly na klasickou tabuli vedle i do všech našich notebooků, a mašina, kterou nazýváme R. U. R., se rozjela na plné obrátky. Nápady padají zleva i zprava a budoucí robot se začal rýsovat. I tak je ale velmi brzo na jakékoliv závěry, zatím ani nevíme, na které části hry se plánujeme specializovat. Pro týmy s našimi ve srovnání skromnými zdroji je důležité, abychom se ukázali jako tým, který je schopný alespoň v některých aspektech konkurovat těm nejlepším. Jen pár týmů se totiž do vyřazovací části kvalifikuje na základě úspěchů v základní části. Zbytek týmů si vybírají právě nejlepší týmy jako své spoluhráče a jejich členové se tak se celou dobu dívají na hry ostatních robotů a vyhledávají nejschopnější týmy, které nejlépe vyplňují jejich vlastní slabiny a jsou schopny spolupracovat v symbióze s jejich vlastním robotem. My tak plánujeme vytvořit robota, který je stavěný na co nejrychlejší aktivaci bonusu na zvýšení bodového přínosu ostatních týmů. Jestli se nám to povede v příštích týdnech zrealizovat, jen blázen by si nás jako spoluhráče nevybral.


2/22/24 Post-holidays grind

We're finalising the CAD. That means joining the seperate projects into one unified project of the whole robot that we'll refer to as we build the real thing.

And now for action. The plan is almost complete, except for the climbing mechanism, that is. We've made some progress on the assembly of the robot already, it it however crucial that we ramp up the pace as we no longer have much time at all. The whirring of drills is heard all around the block and our creation is starting to take shape. We had the drive done from earlier, now we add the intake and shooter.

1/27/22 Third week - Robot basics

We finally got the game pieces from the US and started "playing around" with them. We now know what we're up against and begin with focused work on the CAD. We also assembled the basic frame for the robot as well as the drive system.

1/20/22 Second week - Drawing basics

We have to make a CAD model before assembly as that will help us make precise calculated decisions instead of just eyeballing it and having to fix everything as we go. That is the focus of the upcoming weeks. This weekend, the potential new students and their parents had the opportunity to visit the school as a part of the "open doors initiative" and we showed off our industry to the kids.

IMG_3050.MOV

1/14/2024, First week - First moves

We know very well from past years how difficult it is for us to build the robot in time and test it properly before we leave for the US. We didn't hesitate and started with the construction of a mock competition field. In the meantime, we are finalizing our drafts for the robot and deciding which ones to use and which to leave out.

Every robot starts with a chassis. It consists of the base plate on which we assemble everything, the bumpers on each side, and the Swerwe drive system. The chassis has to be made first, because it determines the space for each component and what features our robot can have. For example this year, a smaller robot means that more robots could fit on one chain during the final stage, earning us bonus points. On the other hand, it means that we would have less space for the intake. The Notes are 14 inches in diameter, so any system to collect them, including motors, belts, gears, etc. will take up a lot of space. Therefore, when designing the chassis, we need to have at least a rough idea of how our robot will work.

The season also means working on weekends, and the sound of drills roams PORG (our school) even when there is no one else to hear it. We have already built the elements of the playing field that we will be throwing our Notes into. We plan to focus on our AMP abilities, but we also need to be able to shoot into the Speaker as well. That being said, we don't yet have a robot to use the field. Not yet. Our goal now is to build as many elements of the robot as possible. We're starting off with intake and a shooter. These inital parts are not made to be implemented in a robot afterwards. Instead, we use them as a proof of concept and a useful tool to improve.

After a few slightly rushed attempts, we've had our first proper successes. We now have a basic shooter model capable of sending a Note into the Speaker and a basic intake capable of collecting the Notes. We will see how they perform once we get the official Notes, as they have not been delivered yet, but they seem very promising with the Notes we created ourselves!

20240114_134028.mp4
20240114_141533.mp4

1/7/2024, New Season!

Even though 2023 just ended, and it is just the first week of 2024, we at robotics are already hard at work, as the FRC 2024 season just started! For the so-called FRC kickoff (the reveal of this year’s game), our team gathered in our robotics lab, collectively tuning into the season's opening ceremony held online. This year's introduction was notably concise, enabling us to start planning everything out faster – we quickly divided into groups to address new changes in this year’s game manual, ensuring clear comprehension for everyone, including our rookies!

Swiftly transitioning to brainstorming, we initiated discussions pitching initial ideas and strategies. Each team member presented their unique perspectives, gradually merging commendable ideas into preliminary sketches of any potential robot design.

This year's challenge entails the capability of our robot to collect foam rings, around 14 inches big and either insert or launch them into various prepared boxes and chutes. Initially, the robot must accomplish this autonomously, later receiving assistance from drivers who take control. At the end of the specified time limit, the robot must securely latch onto hanging chains, ideally maintaining a formation that yields the highest points. Teams are scored based on hanging and the number of placed rings all around the field. Our objective is to advance to the “play-off” elimination rounds, an achievement, that the current team members have yet to get, and ideally to be able to secure a spot in the FRC World Championship.

There are two ways for us to get to the finals – earning it on the field, which is our preferred route, or through an alternative – the team making the most significant contribution to robotics in general earns a unique opportunity to win a special award, called the Impact Award, guaranteeing us a ticket to Houston, where the Championship takes place, regardless of our standing on the field. This year, we believe we have a chance in both of these, especially since we recently helped a recently founded Czech FRC team in Ústí nad Labem, and the historically first team in Lithuania. Additionally, our team consistently organizes events for younger children throughout the year, showcasing our robot at exhibitions nationwide. Our unique position as the first and, until recently, only Czech team often requires us to "earn" our participation, which we hope will work in our favor for this award.

For our robot planning, we began sketching our initial concepts, expanding our thoughts into first CAD drawings, and the future robot is starting to take shape. However, it is still too early for any conclusive decisions, as we have not yet determined which aspects of the game, we plan to focus on.

For teams with our comparatively modest resources, it is crucial to showcase ourselves as a team capable of competing, at least in certain aspects, with the best. Only a few teams get the guarantee to advance for the elimination rounds based on their performance in the qualification rounds. The rest are to be selected by the top-performing teams as their allies, which they choose by closely observing other teams' gameplay to identify the most capable ones that complement their own weaknesses and can collaborate symbiotically with their robot and strategy. Our plan is to create a robot geared towards the fastest activation of bonuses to increase the point contribution of other robots. If we succeed in implementing this in the coming weeks, only a fool would overlook us as potential allies!