2023 - Charged UP
Kickoff je za námi!
Principem letošní hry je sbírání nafukovacích krychlí a gumových kuželů a jejich umisťování na poličky v případě krychlí a tyče v případě kuželů. Zatím pracujeme s alternativami v podobě loňského míče a kužele vypůjčeného z tělocvičny.
Podle těchto modelů a pravidel soutěže, ve kterých jsou herní prvky dopodrobna popsány, jsme vymysleli pět konceptů nabírání.
koncept 1 - chňapadlo
Koncept na principu chňapadla na sbírání hraček v herních automatech, který ale funguje tak, jak má. Je potřeba vyřešit jeho spouštění tak, aby se nerozhoupalo. Jeho výhodou ale je, že dokáže sbírat kužely i v případě, že jsou převrácené.
koncept 2 - pohyblivá ramena
Koncept na principu dvou ramen, jedno nebo obě dvě jsou pohyblivá. Ramena jsou připevněna k řemenu, který s nimi pohybuje od sebe a k sobě, čímž chytá herní prvky. Bylo by ovšem potřeba zvětšit styčnou plochu ramen a případně je ještě pogumovat.
koncept 3 - pohyblivá ramena 2
Koncept, který také využívá pohyblivá ramena. Ta se v tomto případě otáčejí kolem osy. Stejně jako u konceptu výše, by bylo potřeba vyřešit správné držení.
koncept 4 - motory s koly
Tento koncept využívá dva motory s koly, která nabírají krychle a tyč, která nabírá kužely chycením za vnitřní otvor. Kol by bylo potřeba mít co nejvíce, aby byla krychle držena co nejpevněji. A aparaturu by bylo taky nutné pogumovat.
koncept 5 - gumový válec
V tomto případě nabírá oba herní prvky shora gumový válec. Abychom mohli tento koncept použít na krychli i kužel, musely by se od sebe tyče roztahovat.
koncept 6 - paralelní ramena
2 ramena zakotvená vysoko zvedají pohybem po vysoko položené ose předměty na jejich druhém konci. My na ně dáme manipulátor - 3 desky s osami mezi, které budou přenášet kostky a kužely
Povedlo se nám zprovoznit Vorona (naši nejnovější 3D tiskárnu). Můžeme teď začít tisknout mnohem více.
Máme dokončený druhý prototyp chňapadla (koncept 1) a *manipulátorAK* (koncept x).
Pracuje i drive team, který zdokonaluje své řidičské schopnosti na loňském nesoutěžním robotovi. Tak usilovně, až to nevydržela ozubená kola na shooteru. Pro příště máme poučení a ozubená kola dáme dál od sebe.
Přišel nám "Kit of Parts", což je bedna s herními prvky tedy nafukovací krychlí a gumovým kuželem. Nemilým zjištěním pro nás bylo, že ať je kužel hozen z jakékoli výšky, vždy skončí položený naboku.
Postavili jsme prototyp rampy, která se na hřišti nachází
3D tiskárna setup goes brrr!!
Progress point 1 - výběr směru a první testy
Postavili jsme první prototypy pro našeho robota a máme již jisto, jakým směrem se povedeme a jak asi náš robot bude vypadat. Teď přichází tuna CADování - digitálního designu robota - a realizace dalších prototypů s výhledem na finální verzi. Také jsme sestavili pomůcky, které simulují prostředí hřiště a pomáhají s odhadem a vypočtením možností našeho robota
Progress point 2 - pokročilejší koncepty a prototypy
Prvotní testy byly vesměs úspěšné, a tak se přesouváme do tvorby jednotlivých kusů, které nakonec půjdou přímo na robota. V této fázi byl také sestaven finální podvozek a programátoři začínají pracovat na kódu, umožňuje jim to už dost konkrétní představa práce a vzhledu robota.
Zde je pár útržků z interních memo reportů:
"Ve čtvrtek se pracovalo na prototypech, aktualizaci počítače a začátku CADu podvozku." "Nacadovali jsme podvozek, nařezali profily a základní desku a dali dohromady základ framu s elektronikou." "Tento týden se opět pracovalo na podvozku, který jsme v podstatě rozjeli, akorát se nám nepodařilo na absolutních encoderech rozjet optimalizaci pozice modulů. Jinak jsme vybrali finální podobu manipulátoru a začali plánovat nějaký zvedák. Plus jsme rozjeli většinu tiskáren a objednali jsme díly na poslední nefunkční." "Pomalu ale jistě dávame dohromady rameno a manipulátor. Teď jsou na robotovi přidělané základní strukturní elementy, máme vyrobené součásti na otočnou část mechanismu." "Teď potřebujeme co nejrychleji sestavit zbytek ramene, abychom se mohli vrhnout na dokončení manipulátoru. K tomu máme naplánované dvě nové iterace. Co se programu týče, máme funkční robot-oriented driving." "Naprogramovali jsme framework na autonomní program."
Progress point 3 - předfinální verze
V tento moment už nás tlačí čas, programátoři už mají solidní kód a řidičům už se sbíhají sliny. Fyzická část robota už finishuje a na obzoru je cíl. Morálka se zlepšuje společně s počasím a z dílny zní zvuky poctivé práce i o slunečných víkendech. Z daleka ještě ani není vyhráno. I ve finálním skládání nacházíme problémy, obzvláště v poli symbiózy dílů. Není to ale nic, co by nešlo opravit se správnými nástroji a trochou odhodlání
Pár útržků z interních memo reportů:
"Za poslední týden jsme dali dohromady rameno, manipulátor a základy elektroniky. Poté, co jsme si ověřili, že podvozek funguje, jsme ho opět rozebrali abychom mohli osadit finální dno robota. Po dnešním testu jsme zjistili, že 2 redliny 1:64 rameno neutáhnou a budeme potřebovat něco silnějšího."
Progress point 4 - A je to
Po dlouhých měsících příprav a nespočtu čtvrtků i víkendů před námi konečně stojí hotový robot. Práce bohužel ještě nekončí, malé úpravy probíhají i v této fázi bezprostředně před zabalením robota do krabice a odesláním. Programátoři a driveři konečně dostávají pořádnou šanci si s robotem vyhrát a vypilovat jejich práci pro dosáhnutí optimálního výsledku na soutěži.