Sezóna 2024

19. 3. 2024, Balíme

I přes mnohé potíže, se kterými jsme se setkali při zkoušení funkčnosti našeho robota, jsme byli schopni dokončit výstavbu a ponechat robota ve formě takové, která je hodná odeslání do USA. Po Nervydrásajícím předvečeru odeslání, který se protáhl kvůli nedostatkům v symbióze jednotlivých součástí, je robot zabalený v krabici a již se vydal na cestu přes velkou louži. Pro nás to znamená chvíli nádechu před samotnou soutěží

2. 3. 2024, Zapojujeme

Rampu jsme zkrášlili kostkovaným vzorem a upevnili na robota. Párkrát jsme přeskládali shooter, aby fungoval, co nejlépe, a hlavně abychom eliminovali problémy s řemenicemi a ozubenými koly, které by sice šly ignorovat, ale pak by nás zabolely při samotné soutěži. Přemontovali jsme pohon tak, aby byl ve své finální, robustní verzi a pohráli si s elektrickým zapojením.

Náš robot poprvé v životě spatřil i jiné místo než naši dílnu, když jsme ho vytáhli na chodbu ve sklepě na otestování kódu a snad i první jízdu sezóny.

27. 2. 2024, Konstruujeme

Výroba robota je v plném proudu. Začali jsme přiděláním nově sestaveného shooteru na podstavách k podvozku s pohonem. Poté jsme se přesunuli k tvorbě rampy, pomocí které budeme přenášet Notes z tzv intaku, neboli nabírače donutů k shooteru, tedy stříleči.

22. 2. 2024, Po prázdninách kompletujeme

Účelem minulých týdnů bylo vytvořit digitálního dvojníka našeho robota, tedy CAD. Rozdělili jsme se a individuálně dokončovali digitální verzi robota, která se díky naší technice v dílně a šikovným ručičkám po prázdninách promění ve fyzickou verzi. V této době máme již finalizované plány a vize pro našeho robota. Je na čase, abychom naše vize proměnili v design a poté realitu.

A teď už praxe. Digitálních klonů už bylo dost, teď přichází ohlušující randál vrtaček, brusek, pil, kladiv a dalších hračiček naší robodílny. Podvozek už jsme měli předem postavený, aktuálním úkolem je sestavit finální verzi našeho aparátu na samotné "nasávání" a střelbu donutů. 

27. 1. 2024, Třetí týden - Zárodek robota

Konečně dorazily herní prvky z Ameriky. Teď můžeme definitivně otestovat, jestli naše prvky robota fungují, nebo ne. Zjistili jsme, že donuty jsou dost měkké, což znamená, že si můžeme dovolit je vždycky přimáčknout a ušetřit trochu místa.

Dokončili jsme frame robota. Tak nazýváme rámy podvozku, na které se potom nasazují motory, kola a všechny další prvky. Je menší, než bylo zvykem v minulých letech, od čehož si slibujeme, že nebudeme na soutěži jako hrom do police při potřebě obratných manévrů kolem soupeře a vtěsnávání se na stejný řetěz na konci hry.

20. 1. 2024, Druhý týden - Kreslíme

Dosáhli jsme shody o většině částí robota a máme první elektronické výkresy našeho robota. Laikovi to moc neřekne, ale pro nás se jedná o důležitý krok, protože podle těchto výkresů nakonec sestavíme finálního robota. Probíhá stavba takzvaných Swerve modulů, což jsou nápravy našich kol. Tyto Swerve moduly se dokáží pohybovat v libovolném směru a klidně i každý jinam, což nám zajistí kompletní volnost pohybu na hřišti. Tento typ modulů využívají i ty nejlepší týmy v soutěži a znamená to, že se můžeme pohybovat napříč polem s lehkostí a mrštností. Ve hře, kde každá vteřinka může být rozdílem mezi výhrou a prohrou, je tohle úžasná výhoda oproti ostatním týmům s podobným počtem hráčů a podobným rozpočtem. 

V sobotu se na škole odehrával Den otevřených dveří. Rodiče budoucích PORGánů přišli na školu a procházeli si všechny místnosti včetně Robotiky. Pověděli jsme jim všechno, co by je mohlo o nás zajímat a rozdali spousty vizitek. Bylo to trochu chaotické, protože jsme celou dobu pracovali na stavbě robota, takže procházející rodiče způsobovali trochu zmatek, na druhou stranu ale dostali komplexní a pravdivý náhled to našich každodenních aktivit. Opravovali jsme 3D tiskárnu, která začala zlobit a přeskakovat a další jsme vystavili ve vedlejší místnosti, aby si je mohli zblízka prohlížet všichni procházející rodiče a budoucí PORGáni. 

IMG_3050.MOV

14. 1. 2024, První týden - První pokrok

Ze zkušeností z minulých let moc dobře víme, jak obtížné pro nás je stihnout stavbu robota tak, abychom si ho řádně zvládli vyzkoušet ještě před odletem do USA. Proto jsme neváhali ani minutu a začali s konstrukcí repliky soutěžního pole. Mezitím finalizujeme domluvy o tom, které koncepty využijeme a které se naopak nehodí. 

Základ každého našeho robota je podvozek. Ten se skládá ze základní desky, na kterou vše poskládáme, nárazníků na každé straně a pohonu celého robota. Podvozek musí být vyřešený jako první, protože určuje, kolik místa máme na jednotlivé součástky i jaké vlastnosti náš robot může mít. Třeba letos menší robot znamená, že se jich vejde víc na jeden řetěz při závěrečném zavěšování, za což jsou důležité bonusové body. Zase to ale znamená, že bychom měli méně místa na takzvaný intake, neboli systém sbírání těch malých obručí (nebo velkých donutů), se kterými hrajeme. Tyto donuty mají v průměru 36 centimetrů, takže jakýkoliv systém na jejich sebrání včetně motorů, pásů, ozubených kol apod. zabere celkem dost místa. Při designu podvozku tak už musíme alespoň zhruba tušit, jak náš robot bude fungovat.

Sezóna znamená i práci o víkendu, a tak jsou na PORGu slyšet vrtačky i když se zrovna neučí. Už máme postavené prvky herního hřiště, do kterých naše donuty budeme házet. Jedná se o box, do kterého se donut vkládá a jakási digestoř, do které se budeme snažit donut vystřelit. My se plánujeme soustředit na ten box, ale v některých případech, např. při hraní se slabšími týmy, se nám určitě bude hodit umět obě možnosti. Zatím ale nemáme robota, který by s těmito prvky mohl trénovat. Sestavení co nejvíce prvků potenciálního robota. Jako první stavíme koncepty sběrače donutů a vystřelovače. Tyto první, zkušební systémy stavíme ze dřeva, os a jednotlivých kol a nejsou dělané tak, aby se poté daly implementovat do robota. Testujeme na nich, jestli vůbec fungují jako koncept a jsou schopny sbírat/střílet donuty.

Po pár lehce uspěchaných pokusech jsme zaznamenali i první řádné úspěchy. Náš pokus o vystřelovač, neboli shooter, skóroval první. S pomocí improvizovaného pohonu jsme schopni pod úhlem vystřelit donut tak, aby správně doletěl do digestoře. Intake, tedy sběrač, už má také svou první použitou verzi. První pořádný zátěžový test tyto komponenty čeká ale až ve čtvrtek až nám přijdou oficiální donuty z Ameriky. 

20240114_134028.mp4
20240114_141533.mp4

7. 1. 2024, Nový rok - Nová sezóna

Po bouřlivých oslavách nového roku se vracíme do dílny a to rovnou zostra. Začíná sezóna FRC 2024 a s mí první noc v dílně beze spánku. Všichni jsme se sešli v našich prostorech a společně sledovali úvodní stream sezóny. Ten byl letos kratší než obvykle a začali jsme tak s plány rychleji než obvykle. Rozdělili jsme se a zpracovávali různé části pravidel, aby byly pochopitelné vysloužilými veterány i nováčky týmu. 

Ihned poté jsme se posunuli k nadhazování prvních nápadů a strategií. Ze začátku přišel každý se svým úhlem pohledu a náhledem na věc a postupně jsme začali kombinovat dobré nápady do prvních náčrtků toho, jak by vlastně náš nový robot mohl vypadat.

V letošním roce jsme dostali následující zadání: Náš robot musí umět nasbírat kroužky připomínající malé obruče a buď je vsunout nebo vyhodit do různých připravených boxů a šachet. Nejprve to musí robot zvládnout sám, po chvíli mu mohou pomáhat řidiči, kteří robota ovládají. Na konci vytyčeného časového limitu se robot musí umět zachytit za visící řetězy a udržet se nahoře, ideálně ve formaci, která mu přinese nejvíce bodů. Týmy jsou bodovány za zavěšení, počet umístěných obručí a samozřejmě bodové vítězství nad soupeřovým týmem. Nakonec se sečtou body z jednotlivých disciplín a zjistí se, které týmy si vedly nejlépe. Ty pak postupují do vyřazovací fáze a některé i do celosvětového finále o pár týdnů později v americkém Houstonu. Naším cílem je dostat se do vyřazovacích fází, což se aktuálnímu složení týmu ještě nepovedlo a ideálně zužitkovat i naše zásluhy světu robotiky a získat postup právě do světového finále. 

Tam se dá probojovat na hřišti, což bychom si samozřejmě přáli nejvíc, ale v záloze máme i jinou cestu. Tým s největším přínosem robotice obecně získá i unikátní příležitost vyhrát speciální ocenění a s ním i postup do finále nehledě na výsledek na herním poli. V letošním roce věříme, že máme šanci na obou frontách, jelikož jsme nedávno pomáhali čerstvě založenému druhému českému FRC týmu v severočeském Ústí nad Labem a historicky prvnímu týmu v Litvě. Mimo to se náš tým celoročně stará i o akce pro mladší děti a prezentujeme se s robotem na výstavách po celé republice. Taková reprezentace společně s unikátností naší situace (jsme první a donedávna jediný český tým a musíme si účast často "vybojovat") by nám mohla k tomuto ocenění dopomoci.

Využili jsme novou interaktivní tabuli, které do učeben septimy a oktávy PORG nedávno nainstaloval, a začali jsme vytvářet první nákresy. Poté naše myšlenky expandovaly na klasickou tabuli vedle i do všech našich notebooků, a mašina, kterou nazýváme R. U. R., se rozjela na plné obrátky. Nápady padají zleva i zprava a budoucí robot se začal rýsovat. I tak je ale velmi brzo na jakékoliv závěry, zatím ani nevíme, na které části hry se plánujeme specializovat. Pro týmy s našimi ve srovnání skromnými zdroji je důležité, abychom se ukázali jako tým, který je schopný alespoň v některých aspektech konkurovat těm nejlepším. Jen pár týmů se totiž do vyřazovací části kvalifikuje na základě úspěchů v základní části. Zbytek týmů si vybírají právě nejlepší týmy jako své spoluhráče a jejich členové se tak se celou dobu dívají na hry ostatních robotů a vyhledávají nejschopnější týmy, které nejlépe vyplňují jejich vlastní slabiny a jsou schopny spolupracovat v symbióze s jejich vlastním robotem. My tak plánujeme vytvořit robota, který je stavěný na co nejrychlejší aktivaci bonusu na zvýšení bodového přínosu ostatních týmů. Jestli se nám to povede v příštích týdnech zrealizovat, jen blázen by si nás jako spoluhráče nevybral.